امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://fathi.cloob24.com
0

بسیار پیش می آید که دانش آموزان پس از تدریس یک درس، از ما می پرسند که این درس که امروز خواندیم،به چه درد ما می خورد؟و کجامی توانیم ازآن استفاده کنیم؟
ریاضیات به عنوان یک درس اصلی است که داشتن درک درست از آن در آینده ی تحصیلی دانش آموزان و طبعاً پیشرفت علمی کشور نقش مهمی دارد. همچنین شامل کلیه ارتباطات ریاضی با زندگی روزمرّه، سایر علوم و کاربرد هایی در زندگی علمی آینده ی دانش آموزاست.به این ترتیب دربرنامه درسی و آموزشی، برقرار کردن پیوند ریاضی ات با کاربرد هایش در زندگی و سایر علوم از قبیل:هنر،علوم طبیعی،علوم اجتماعی و. باید مدّ نظر قرار گیرد. در صورتی که این موارد در آموزش دیده نشود، این سؤ ال همیشه در ذهن دانش آموز باقی می ماند که:
«به چه دلیل باید ریاضی خواند؟» و «ریاضی به چه درد می خورد؟»
بین رشته های علمی، که بشر در طول هزاران سال به وجود آورده، ریاضی جای مخصوص و ضمناٌ مهمّی را اشغال کرده است. ریاضیات با علوم فیزیک، زیست شناسی، اقتصاد و فنون مختلف فرق دارد. با وجود این به عنوان یکی از روشهای اصلی در بررسیهای مربوط به کامپیوتر، فیزیک، زیست شناسی، صنعت واقتصاد به کار می رود ودرآینده بازهم نقش ریاضّیات گسترش بیشتری می یابد.
با وجود این مطلب، برای آموزش جوانان هنوز از همان روشی استفاده می شود که سقراط و افلاطون، حقایق عالی اخلاقی را برای شیفتگان منطق و فلسفه و برای علاقمندان سخنوری و علم کلام بیان می کردند. در حقیقت در درسهای حساب، هندسه و جبر،هرگز لزوم یادگیری آنها برای زندگی عملی خاطر نشان نمی شود. هرگز از تاریخ علم صحبتی به میان نمی آید. نظریه های سنگین علمی، ولی هیچ نتیجه ای جز این ندارد که دانش آموزان را از علم بری کند و عدّه ی آنها را تقلیل دهد.
یکی ازراههای جدی برای حلّ مسئله توجه به تاریخ علم، گفتگو درباره ی مردان علم و ارتباط ریاضی با عمل است، ارتباطی که در تمام دوران زندگی بشر هرگز قطع نشده است.
کاربرد ارقام
در زمانهای قدیم هر قدمی که در راه پیشرفت تمدّن برداشته می شد، بر لزوم استفاده از اعداد می افزود. اگر شخصی گله ای از گوسفندان داشت، می خواست آن را بشمرد،یا اگر می خواست معبد یا هرمی بسازد، باید می دانست که چقدر سنگ برای آن لازم دارد. اگر دارای زمین بود، می خواست آن رااندازه گیری کند. اگر قایقش را به دریا می راند، می خواست فاصله ی خود را از ساحل بداند. و بالاخره در تجارت و مبادله ی اجناس در بازارها، باید ارزش اجناس حساب می شد.هنگامی که آدمی محاسبه با ارقام را آموخت، توانست زمان، فاصله مساحت، حجم را اندازه گیری کند. با بکار بردن ارقام، انسان بردانش و تسلّط خود بر دنیای پیرامونش افزود.
برای ما بسیار ساده می کند.
کاربرد تقارنها (محوری و مرکزی) و دَوَرانها
مباحث تقارنها ودورانها که به تبدیلات هندسی معروف هستند،درصنعت و ساختن وسائل و لوازم زندگی استفاده می شوند. مثلاً در بافتن قالی و برای دادن نقش و نگار به آن از تقارن استفاده می شود. در کوزه گری و سفالگری از دوران محوری استفاده می - شود. همچنین در معماریهای اسلامی اغلب از تقارنها کمک گرفته می شود. چرخ گوشت، آب میوه گیری، پنکه، ماشین تراش ُ بادورانی که انجام می دهند، تبدیل انرژی می کنند. علاوه بر آن تبدیلات هندسی برای آموزش مطالبی از ریاضی استفاده می شوند،مانند: مفهوم جمع و تفریق اعداد صحیح با استفاده از بردار انتقال موازی محور.
کاربرد مساحت
مفهوم مساحت و تکنیک محاسبه مساحت اشکال مختلف، از اهمّ مطالب هندسه است.به سبب کاربرد فراوانی که در زندگی روزمرّه مثلاً برای محاسبه ی مساحت زمینها با اَشکال مختلف. و همچنین درفیزیک و جغرافیاوسایر دروس دانستن مساحتهالازم به نظرمی رسد.
کاربرد چندضلعی ها
شناخت چهار و و دانستن خواص آنها، برای یادگیری مفاهیم دیگر هندسه لازم است و ضمناً در صنعت و ساخت ابزار و وسائل زندگی و همچنین برای ادامه تحصیل وهمین طور در بازار کار نیاز به دانستن خواص چهارضلعیها احساس می شود.
کاربرد آمار و میانگین
وقتی کسی از مقادیر عددی کمک می گیرد، تا یک موقعیّت را توضیح دهد، او وارد قلمرو آمار شده است. آمار معمولاً اثر تعیین کننده ای دارد. اگر چه ممکن است مفید یا گمراه کننده باشد. ما عادت کرده ایم، که پدیده های زیادی نظیرموارد زیر را با توجه به آمار، پیش بینی کنیم:
احتمال پیروزی یک کاندیدای ریاست جمهوری،وضعیت اقتصادی(تورم،در آمد ناخالص ملی، تعداد بیکاران،کم وزیادشدن نرخ بهره هاونرخ سهام، بازار بورس، میزان بیمه، آمار طوفان،جذر و مد) و غیره.
قلمرو آمار به طور مرتب درحال بزرگ شدن است.آمار می توانددر موارد زیادی، برای قانع کردن مردم و یا انصراف آنهااز یک تصمیم موءثّر باشد. به عنوان مثال: اگر افراداحساس کنند که رأی آنها نتیجه ی انتخابات را تغییر نخواهد داد، ممکن است ازشرکت در انتخابات صرفنظر کنند.
در عصر ما آمار ابزار قوی و قانع کننده است، مردم به اعداد منتشر شده ی حاصل از آمار گیری، اعتماد زیادی نشان می دهند.
به نظر می رسد وقتی یک وضعیت و موقعیت باتوسل به مقادیر عددی توصیف می شود، اعتبار گزارش در نظر مستمعین بالا می رود.
مقاطع مخروطی
در هوای گرم بستنی بسیار خوشمزه و دلچسب است. بخصوص اگر بستنی قیفی داشته باشید ودر حالی که روی یک صندلی و در سایه درختی نشسته باشید و فارغ از جار و جنجال روزگار، به خوردن بستنی مشغول باشید. شاید همه چیز از ذهن شما بگذردمگرهمان بستنی قیفی که مشغول خوردن آن هستید.
این مطلب توجه یک ریاضیدان بلژیکی خوش ذوق را به خودجلب کرد و آن رابرای توضیح یکی ازمطالب مهم ریاضی [یعنی مقاطع مخروطی]بکار برد. واقعاً جالب است مگه نه؟
مقاطع مخروطی یکی از مباحث مهم و کاربرد ی در ریاضیات بوده و هست.
منبع: niazemarkazi

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه