امروز جمعه 02 آذر 1403 http://fathi.cloob24.com
0

1- هرگاه چند نقطه‏ ی متمایز (جدا از هم)، بر روی یک خط راست باشند تعداد پاره خط ها از فرمول زیر به دست می آید.

2 ÷ (تعداد فاصله ها × تعداد نقطه ها) = تعداد پاره خط ها

توجه: تعداد فاصله‏ ها همیشه یکی کم‏تر از تعداد نقطه ‏ها است.

2- هرگاه چند نقطه‏ ی متمایز،بر روی خط راست باشند، تعداد نیم خط‏ ها از فرمول زیر،به دست می آید.

2 × تعداد نقطه ‏ها = تعداد نیم خط‏ ها

3- هرگاه چند نقطه‏ ی متمایز، برروی یک نیم خط باشند،تعداد نیم خط‏ ها مانند مثال زیر به دست می آید.

مثال: برروی یک نیم خط،هفت نقطه‏ ی متمایز وجود دارد چند نیم خط،در شکل وجود دارد؟

پس (+ 7) نقطه داریم یعنی 8 نیم خط خواهیم داشت.

4- هرگاه چند نقطه‏ ی متمایز، برروی یک پاره خط باشند نیم خطی، درشکل وجود ندارد.

برش و قسمت:

وقتی می خواهیم یک قطعه یا جسمی رشته مانند را به قسمت های مساوی ویا نامساوی تقسیم کنیم همیشه تعداد قسمت‏ ها یکی بیش‏تر از تعداد برش ‏ها است.

مثال: یک آهنگر، میله ای به طول 12 متر را به چهار قسمت تقسیم کرد او برای این کار چند برش زده است؟

3 برش 4 (قسمت)

0

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود
0

استفهام انکاری چیست؟:

استفهام در لغت یعنی طلب فهم، سوال کردن و پرسیدن؛ و استفهام انکاری یعنی سؤال کردنی که جواب آن قرین به تکذیب و انکار باشد

توجه: در استفهام انکاری پرسش به صورت مثبت مطرح می شود وجواب آن منفی است؛ یعنی هدف نویسنده این است که خواننده را به رد سخن و مطلب وادار و او را با خود همراه و هم عقیده کند واگر جمله را به صورت خبری بیاوریم جمله منفی می شود؛

استفهام تأکیدی که دکتر شمیسا از آن به عنوان استفهام تقریری یاد می کند پرسشی است که مخاطب به درستی و صحت قول گوینده اقرار می کند. در این نوع پرسش صورت سؤال منفی ذکر می گردد و جواب مثبت است؛یعنی با جواب بله مخاطب به درستی سخن اقرار می کنیم وتأکید می کنیم که حتماً چنین خواهد بود.

مثال: آیا نباید این کار را کرد (یعنی حتماً باید این کار را کرد)

آیا پایان همه مرگ نیست؟ (یعنی حتماً پایان همه مرگ است)

0

جهت دریافت مقاله اینجا کلیک نمایید.

تالیف: اکرم مالکی پور

0

روی هر تصویر کلیک کنید تا بزرگنمایی شود:

0

آزمون درس اعداد اعشاری ریاضی پایه پنجم ابتدایی سال تحصیلی 95-94

http://aminham.persiangig.com/icon%20myclass4/download-btn-04.png

 

0

واج آرایی (نغمه ی حروف):به تکرار یک واج (صامت یا مصوت) در یک بیت یا عبارت گفته می شود به گونه ای که طنین آن در گوش بر جای بماند و باعث پیدایش موسیقی آوایی در آن بخش از کلام شود؛ برای نمونه در این بیت حافظ:  

* رشته ی تسبیح اگر بگسست معذورم بدار/دستم اندر ساقی سیمین ساق بود

صامت /  چندین بار تکرار شده است و در گوش طنین انداز است.

*صدای سکوت از سرسرا می آمد.


صامت /  چندین بار تکرار شده است و در گوش طنین انداز است.

خیزیدوخز آرید که هنگام خزان است   بادخنک از جانب خوارزم وزان است

صامت/خ/ 5بار ومصوت/آ/ 7بار تکرار شده است.

سجع (تسجیع): هر گاه واژه های پایانیدو قرینه ی کلام در واج آخر مشترک باشند، آرایه ی سجع پدید می آید و آن دو جمله مسجّع خوانده می شوند. معمولاً هر قرینه از یک جمله تشکیل می شود اما گاهی نیز یک قرینه از دو یا چند جمله کوتاه پدید آمده است.

همچنین در اغلب نمونه های نثر مسجّع، واژه های پایانی دو جمله، در بیش از یک حرف مشترک اند و در واقع  هم قافیه می باشند؛‌ برای مثال:

هست کننده از نیستی، نیست کننده پس از هستی 

همان گونه که می بینید در این عبارت می توان دو قرینه یک جمله ای در نظر گرفت که واژه های پایانی این دو قرینه در صامت /ت/ ومصوت/ی/ مشترک هستند.
0

تشخیص:  (آدم نمایی،انسان انگاری،شخصیت بخشی ) نسبت دادن حالات و رفتار آدامی به دیگر پدیده های خلقت است. (دادن شخصیت انسانی به موجوداتی غیر از انسان )

مثال1 : برگ های سبز درخت در وزش نسیم به رقص در می آیند.

توضیح: رقصیدن یکی از حالات و رفتار انسانی است که در این جا به برگهای درخت نسبت داده شده است .

مثال2: سحر در شاخسار بوستانی           چه خوش می گفت مرغ نغمه خوانی

نکته: هر موجودی غیر از انسان در کلام «منادا » قرار گیرد آن کلام دارای تشخیص است .

مثال: ای دیو سپید پای در بند                    ای گنبد گیتی ای دماوند

نکته: همانطور که اشاره شد استعاره مکنیه ای که، مشبه به آن «انسان » باشد، تشخیص خواهد بود چه به صورت ترکیب اضافی باشد یا غیر اضافی .

مثال: ابر می گرید و می خندد از آن گریه چمن.

توضیح: در مثال فوق دو تشخیص به کار رفته است،گریه را به ابر نسبت داده است و خنده را به چمن .

توجه: ترکیباتی نظیر: دست روزگار، پای اوهام، دست اجل، قهقه ی قشنگ، حیثیت مرگ، زبان سوسن، دهن لاله و … همگی اضافه ی استعاری مکنیه (تشخیص) هستند .

نکته: همه ی تشخیص ها استعاره ی مکنیه می باشند، اما استعاره مکنیه زمانی تشخیص است که «مشبه به» آن انسان باشد.

مثال 1: اختر شب در کنار کوهساران، سر خم می کند.

مثال 2: دیده ی عقل مست توچرخه ی چرخ پست تو.

مثال 3: به صحرا شدم عشق باریده بود.

توضیح: در مثال(1) اختر شب به «انسانی » تشبیه شده که سرش را خم می کند اما خود « انسان» مشبه به است، نیامده است.

در مثال (2) عقل را به انسانی تشبیه کرده و «دیده» که یکی از ویژگی های انسان است به آن اضافه شده اما در مثال (3) عشق را به بارانی تشبیه کرده که ببارد.

تذکر: همان طور که گفته شد چون مثال(1) و (2) «مشبه به» آن ها انسان بوده دارای استعاره مکنیه و تشخیص است اما در مثال (3) «مشبه به» باران است، لذا فقط استعاره ی مکنیه داریم .

0

دانلود پاورپوینت آموزشی درصد - پنجم و ششم ابتدایی:

نوع فرمت:   PowerPoint

  دانلود

0

حروف مقطعه قرآنی

حروف مقطعه قرآنی حروفی هستند که در ابتدای بعضی از سوره ها آمده و به صورت رمز می باشند. حروف مقطعه در 29 سوره از 114 سوره قرآن آمده است. کل کلمات یا حروف مقطعه، 14 کلمه (یا حرف مثل ن) می باشد. و در بعضی از سوره ها به صورت تکراری آورده شده است.

حروف مقطعه ابتدای هرسوره با تلفظ:

1 الم (البقره) (آل عمران)، (العنکبوت)، (الروم)، (لقمان)، (السجده) الف، لام، میم

2 المص (الاعراف) الف، لام، میم، صاد

3 الر (یونس)، (هود)، (یوسف)، (ابراهیم)، (الحجر) الف، لام، را

4 المر (الرعد) الف، لام، میم، را

5 کهیعص (مریم) کاف، ها، یا، عَین، صاد

6 طه (طه) طا، ها

7 طسم (الشعراء)، (القصص) طا، سین، میم

8 طس (النمل) طا، سین

9 یس (یس) یا، سین

10 ص صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم صاد

11 حم (غافر)، (فصّلت)، (الزخرف)، (الدخان)، (الجاثیه)، (الاحقاف) حا، میم

12 حم عسق (الشوری) حا، میم، عَین، سین، قاف

13 ق (ق) قاف

14 ن (القلم) نون

اگر کل حروف مقطعه را کنار هم گذاشته و حرف های تکراری را حذف کنیم 14 حرف باقی می ماند: ا ح ر س ص ط ع ق ک ل م ن ه ی

تلفظ حروف هنگام قرائت این حروف یک حرفی نوشته می شوند ولی هنگام تلفظ و خواندن 2 یا 3 حرفی خوانده می شوند. حروفی که اسامی شان به همزه ختم می شود مانند راء، هنگام تلاوت در قرآن بدون همزه تلفظ می شوند، لذا اسامی حروف مقطعه 2 یا 3 حرفی اداء می شود: • دو حرفی: حا، را، طا، ها، یا. • سه حرفی: الف، سین، صاد، عَین، قاف، کاف، لام، میم، نون.