امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://fathi.cloob24.com
0

ارتباط برنامه های درسی فارسی ابتدایی و متوسطه

این برنامه در تکمیل سیر منطقی طرّاحی و تولید برنامه درسی فارسی ابتدایی، پیش بینی و برنامه ریزی شده است. از این رو، در بسیاری از مولفه های برنامه ی درسی از قبیل اصول، رویکردها، اهداف و روش ها، این برنامه ادامه ی دوره ی ابتدایی است و سعی شده است از دید درجه بندی سطوح یادگیری،  تعمیق و تثبیت بیش تری پیدا کند.

ساختار فصل بندی محتوا و فعّالیّت های یاددهی- یادگیری کتاب درسی نیز در ادامه ی منطقی دوره ی ابتدایی طرّاحی شده است. از آن جا که در دوره ی متوسطه سهم ادبیّات به نسبت زبان، بیش تر از دوره ی ابتدایی است، در مفاهیم و موضوعات محتوا ضمن حفظ آموزه های دوره ابتدایی، باید مطالب تازه تری به فراخور نیازها و علایق و شرایط سنّی دانش آموزان این دوره مبتنی بر آموزه های متعالی و معنوی فرهنگی تربیتی ارائه گردد.

از سوی دیگر، برنامه ی درسی فارسی متوسطه ی یک در مؤلفه های اصول، اهداف و شیوه های تدریس با برنامه ی درسی فارسی دوره ی متوسطه دو نیز هماهنگی و هم خوانی دارد، مثلاً در مفاهیم و موضوع های مربوط به دانش های زبانی و ادبی تا جایی که گنجایی و ظرفیت برنامه اجازه می دهد، باید تلاش شود ضمن توجّه به مطالب دوره ی ابتدایی به مباحث و سرفصل های دوره ی متوسطه دو هم توجّه شود تا دانش آموز پیش نیاز مطالب دوره ی متوسطه دو را در دوره ی متوسطه یک فرا بگیرد.

در بخش رویکردهای ویژه «رویکرد ساختاری» در آموزش دستور زبان فارسی نیز کوشش شده است، برنامه ی دوره ی متوسطه ی یک با دوره متوسطه ی دو، هم سویی بیش تری داشته باشد. بنابراین انتظار می رود در سازماندهی و تألیف محتوای کتاب درسی به این تناسب، انسجام حلقه های ارتباطی و ساختار پیوستاری مبانی آموزشی توجّه ویژه صورت گیرد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه