امروز چهارشنبه 07 آذر 1403 http://fathi.cloob24.com
0

لینک دانلود نمونه سؤال درس پنجم و ششم قرآن هفتم، هشتم، نهم

درس پنجم و ششم قرآن هفتم:دانلود فایل با لینک مستقیم

درس پنجم و ششم قرآن هشتم:دانلود فایل با لینک مستقیم

درس پنجم و ششم قرآن نهم:دانلود فایل با لینک مستقیم

0

لینک دانلود نمونه سؤال درس هفتم و هشتم پیام های آسمان هفتم و هشتم

درس هفتم و هشتم پیام های آسمان هفتم:دانلود فایل با لینک مستقیم

درس هفتم و هشتم پیام های آسمان هشتم:دانلود فایل با لینک مستقیم

0

نمونه سؤال نوبت اوّل دی 1401 قرآن هفتم:دانلود فایل با لینک مستقیم

نمونه سؤال نوبت اوّل دی 1401 قرآن هشتم:دانلود فایل با لینک مستقیم

طراح: جناب آقای مهدی کریم پور (دبیر قرآن، پیام های آسمان و عربی منطقه خشکبیجار)

0

نمونه سؤال نوبت اوّل دی 1401 عربی هشتم:دانلود فایل با لینک مستقیم

طراح: جناب آقای مهدی کریم پور (دبیر قرآن، پیام های آسمان و عربی منطقه خشکبیجار)

0

آزمون شماره 1

دانلود

آزمون شماره 2

دانلود

آزمون شماره 3

دانلود

آزمون شماره 4

دانلود

آزمون شماره 5

دانلود

آزمون شماره 6

دانلود

آزمون شماره 7

دانلود

آزمون شماره 8

دانلود

آزمون شماره 9

دانلود

آزمون شماره 10

دانلود

0

در بررسی مشکلات یادگیری با چهار نوع کودک روبرو می شویم:

1- کودکان عقب مانده ذهنی که خود چهار گروه هستند:

الف- کانا «تربیت ناپذیر»

ب- کالیو «تربیت پذیر»

پ- کودن «آموزش پذیر»

ج- مرزی «آموزش پذیر»

2- کودکان دارای مشکلات جسمی

3- کودکان مبتلا به ضایعه ی مغزی

4- کودکان دارای اختلال در یادگیری که خود دو نوع هستند:

0

ریاضی پایه چهارم ابتدایی به دو بخش عمده تقسیم می شود: یکی بخش حساب ودیگری بخش هندسه.

در تدریس هر کدام از این بخش ها باید نکاتی را باید مد نظر قرار داد تا یاد گیری این درس برای فراگیران ساده و روان گردد:

1 - به کارگیری آموزش های مجسم و نیمه مجسم در روش های ارائه درس.

2 -  تکرار، تمرین و دقت  و مرور محتوا و مطالب تدریس شده.

3-  ارائه فعالیت های مکمل و فوق برنامه به دانش آموزان.

4-  توجه بیش از حد آموزگار به این درس نسبت به سایر دروس

5 -  ارائه مفاهیم ریاضی و تدریس توأم با بازی و سرگرمی در حین تدریس ریاضی .

 6 - گرد همایی و برگزاری مجامع عمومی معلمان، برای هرچه بهتر شدن روش ها و الگو های تدریس.

 7 - آموزش چهره به چهره مانند تدریس خصوصی..

 8 - استفاده از مراحل  مجسم – نیمه مجسم و ذهنی و مجرد  در هنگام تدریس.

  9 - روش ها را از حالت مجرد و ذهنی به سمت عینی و مجسم سوق دهیم.

  10 - نظارت مدیر بر کار معلم و اطلاع از روند پیشرفت کلاس در درس ریاضی.

   11 - تلاش در ایجاد تغییر نگرش مثبت نسبت به درس ریاضی.

0

نمونه سوالات امتحانی  ریاضی هفتم  

طراح: جناب آقای محمد رضا روائی

دبیر ریاضی دبیرستان های زابل

محدوده سوالات: کل کتاب (خرداد ۱۳۹۳) لینک دانلود لینک کمکی

طراح: جناب آقای اسماعیل بلوچی

دبیر ریاضی دبیرستان های شهرستان نیکشهر

محدوده سوالات: کل کتاب (خرداد ۱۳۹۴) لینک دانلود لینک کمکی
محدوده سوالات: کل کتاب (خرداد ماه ۱۳۹۵) لینک دانلود لینک کمکی
محدوده سوالات: نوبت اول (دی ماه ۱۳۹۵) لینک دانلود لینک کمکی

طراح: سرکار خانم ساره علی نیا

دبیر ریاضی دبیرستان های رشت

محدوده سوالات: کل کتاب (خرداد ۱۳۹۴) لینک دانلود لینک کمکی

طراح: جناب آقای حسام خلجی تهرانی

محدوده سوالات: کل کتاب (خرداد ۱۳۹۳) لینک دانلود لینک کمکی
محدوده سوالات: کل کتاب (خرداد ۱۳۹۳) لینک دانلود لینک کمکی
محدوده سوالات: کل کتاب (خرداد ۱۳۹۳) لینک دانلود لینک کمکی
محدوده سوالات: کل کتاب (خرداد ۱۳۹۳) لینک دانلود لینک کمکی


0

استعاره مصرّحه

هرگاه در بیت، مشبهٌ‌به را بیابیم که در معنای حقیقی خود به‌کار نرفته و با معنای مفهومیِ خود در بیت رابطه تشبیهی داشته باشد، آن لغت دارای استعاره مصرَّحه است. برای نمونه:

بتی دارم که گِرد گل ز سنبل سایه‌بان دارد   بهار عارضش خطّی به خونِ ارغوان دارد

حافظ معشوق خود را از این جهت که در پرستیدن و ستایش‌کردن بسیار مشابهِ بت یافته‌است، بدون آوردن سایر ارکان تشبیه، بت را  به‌جای معشوق به‌کار برده‌است. به همین شکل واژه‌های «گل» و «سنبل» هم چنین حالتی دارند و حافظ گل را به‌جای چهره معشوق و سنبل را به‌جای موهای معشوق که روی صورتش افتاده به‌کار برده‌است و تکرار و اشاره به مشبهٌ‌به و یا حتی یکی از ویژگی‌های آن را ضروری و واجب نمی‌شمرَد.

به زبان ساده می‌توان گفت تشبیهی که تنها مشبهٌ‌به آن ذکر شود استعاره مصرحه است. بتی دارم: معشوق مانند بت؛ که گِرد گل: چهره مانند گل؛ ز سنبل سایبان دارد: گیسوی مانند سنبل.

استعاره مکنیه

هرگاه شاعر مشبهی را در کنار یکی از ارکان و ویژگی‌های مشبه‌به بیاورد، از صنعت استعاره مکنیه یا استعاره کنایه‌ای استفاده کرده  است. برای نمونه :

هر کو نکاشت مهر و ز خوبی گلی نچید   در رهگذر باد نگهبان لاله بود

حافظ در این بیت مهر را به مانند بذر دانسته که قابلیت کاشتن دارد. در واقع ویژگی بارز بذر و دانه که کاشته می‌شوند و بعد نتیجه می‌دهند را بدون ذکر مشبه‌به آورده و استعاره مکنیه را پدید آورده است.

در تعریفی دیگر استعاره مکنیه آن است که تشبیه در دل گوینده مستتر و مضمر باشد ومشبه را ذکر کرده،مشبه به را در لفظ نیاورند.

هزار نقش برآرد زمانه و نبود   یکی چنانکه در آیینه تصور ماست

اضافه استعاری (نوعی خاص از استعاره مکنیه)

هرگاه شاعر در استعاره مکنیه، مشبه و ویژگی مشبه‌به را به صورت ترکیب اضافی به کار برد، اضافه استعاری را هویدا ساخته است :

تو را ز کنگره عرش می‌زنند صفیر   ندانمت که در این دامگه چه افتاده است

حافظ ترکیب «مضاف+مضافٌ‌الیه» را در عبارت کنگره عرش به کار برده است؛ یعنی عرش (طبقات بالای آسمان) را مانند کاخ و قصری پنداشته که دارای کنگره است و بدین شکل بدون آوردن مشبه‌به آرایه استعاره مکنیه را به شیوه اضافی شکل داده است. در ادبیات و اشعار فارسی باید در تعیین و تمییز دادن نوع ترکیبات اضافی دقت خاصی داشت. چراکه نوعی از تشبیه به نام تشبیه بلیغ یا اضافه تشبیهی نیز در این هیئت به کار گرفته می‌شود ولی در آنجا مضافٌ‌الیه دقیقاً به خود مضاف تشبیه می‌گردد و رابطه‌ای بی واسطه میان آن دو برقرار می‌گردد. فرمول استعاره مکنیه: ویژگی مشبه به محذوف+ مشبه. مثال: گنگره عرش= کنگره (دندانه دیوار قلعه) + عرش؛ یعنی عرش مانند قلعه ای است که دیوار کنگره دار دارد.

تشخیص (شخصیت بخشی یا جان بخشی به اشیا)

هرگاه در استعاره مکنیه‌ای مشبه غیرانسان باشد و شاعر ویژگی و صفتی انسانی را به آن نسبت دهد، این آرایه پدید آمده است. پس هر آرایه تشخیصی در بطن خود استعاره را داراست:

دیده عقل مست تو، چرخه چرخ پست تو   گوش طرب به دست تو، بی‌تو به سر نمی‌شود

مولوی در این بیت عقل را به‌سان انسانی تصور کرده که دارای دیده و چشم است. به همین ترتیب طرب را.