امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://fathi.cloob24.com
0
روش تدریس پیشنهادی مفهوم تفریق - پایه دوم ابتدایی
مفهوم تفریق در کلاس دوم به روش های مختلف آموزش داده می شود از جمله جمع و تفریق متناظر، مجهول یابی و آموزش به وسیله ی محور اعداد.اما کاربردی ترین و مهم ترین روشی که باید به آن توجه ویژه شود آموزش تفریق از طریق کم کردن از بسته ی ده تایی است که معمولاًبه آن کم تر توجه می شود. حتی بعضی از همکاران تفریق های این صفحه را به روش مجهول یابی آموزش می دهند!
نکته ای که در تدریس این نوع تفرق نباید نادیده گرفته شود نقش استمرار این شیوه و هماهنگی بین روش تدریس معلم در مدرسه با خانواده است. بسیاری از والدین چون با این نوع تفریق آشنایی ندارند در هنگام حل تکالیف امتدادی فرزندشان در منزل نظارتی بر شیوه ی صحیح حل این تفریق ندارند لذا آموزش های معلم در مدرسه عقیم می ماند.به همین دلیل لازم است قبل از تدریس این نوع تفریق در جلسه ی انجمن کلاسی والدین نسبت به شیوه و اهمیت این تفریق توجیه شوند تا با استمرار روش صحیح آن این نوع عملیات ملکه ی ذهن دانش آموز شود.
فراموش ننماییم که اگر دانش آموزان به طور صحیح و اصولی این درس را فرانگیرند در تفریق های 2 و 3 رقمی باانتقال با مشکل روبه رو خواهند شد لذا تدریس این قسمت از کتاب را نباید شتابزده انجام داد.
روش تدریس زیر یک روش تدریس نمادین جشنواره ای پر تشریفات نیست بلکه روشی قابل تعمیم در تمام کلاس هاست که من در کلاس خودم اجرا می کنم.
ارزشیابی تشخیصی این درس شاید ازارزشیابی تشخیصی هر درس دیگری در پایه دوم مهم تر باشد زیرا تا دانش آموزان تفریق های مربوط به عدد 10 را یاد نگرفته باشند نمی توانند درس را عملا فراگیرند. لذا در هنگام ارزشیبابی تشخیصی باید معلم تفریق های مربوط به عدد 10 را از بچه ها بپرد.(4 -10) و (7 -10)و...
ایجاد انگیزه ی پیشنهادی:
بچه ها وقتی من هم سن شما بودم. یه روز یکی از دوستام اومد خونه مون مهمونی. مادرم بهم گفت دخترم برو از 14 تیله ای که دیروز برات خریدم 6 تاش بردار بده به دوستت. اگه فهمیدی چند تا برای خودت باقی می مونه؟ می خواستم مداد بردارم و شکلش بکشم و.. ولی مامان گفت نه بدون مداد! آخه همیشه که مداد همرات نیست.اومدم یواشکی از انگشتم استفاده کنم باز مامان سرش رو تکون داد و گفت که نه عزیزم، تو دیگه بزرگ شدی به خاطر همین از این به بعد باید مثل آدم بزرگترها بدون استفاده از انگشت حساب کنی.
بچه ها من خجالت کشیدم احساس کردم کم آوردم ولی مامان دستی به سرم کشید و گفت: دخترم نگران نباش اتفاقا در درس بعدی ریاضی یاد می گیرید که چه جور مثل بزرگ ترها یاد بگیرید تو ذهنتون تفریق کنید. خیلی خوش حال شدم دیگه اخم نکردم و لحظه شماری می کردم که زود فردا بشه و خانم معلم بهمون یاد بده چه جوری تفریق کنیم.
بچه ها شما دوست دارید همین الان این روش رو بهتون یاد بدم؟ پس خوب گوش کنید.
روش مجسم:
بچه ها 12 تاا مداد مداد دارم که می خوام 7 تاش رو بدم به مریم. من کمک کنید ببینیم چندتا مداد رنگی برای خودم باقی می مونه.
معلم 12 مداد رنگی برمی دارد. بچه ها به نظرتون 12 تا یعنی چند تا یکی؟ چند تا بسته ی ده تایی؟ 2 یکی و 1بسته ی د هتایی
پس به نظر شما من می تونم 10 تای اون را یک طرف بگذارم و 2 تا را یک کم آنطرف تر؟ بله
خوب حالا می خواهیم 7 تا مداد از روی این مدادها برداریم به من کمک کنید و به من بگویید چه جوری بردارم؟(گروه ها مشورت کنید)
بچه ها فکر می کنند.معلم از چند نفر از دانش آموزان به نمایندگی از گروهشان می پرسد.
.معلم: بله بچه ها من که نمی تونم از روی 2 تا 7 تا بردارم پس می روم سراغ ده تایی.10 تا که 7 تاش برداریم چند تا باقی می مونه؟ 3 تا
خوب 3 تا مداد این جا داریم، 2 تا هم این طرف (یکی ها) می شه چند تا؟ 5 تا
معلم چند تا مثال دیگر می زند و بچه ها خودشان جواب را پیدا می کنند.

روش نیمه مجسم
معلم پای تخته تفریقی می نویسد(=5-13) بچه بیایید با کمک هم این تفریق رو هم حل کنیم.برای این که راحت تر باشیم می خوام شکلش رو بکشم.
گفتیم 13 تا یعنی چند تا یکی؟ چند تا ده تایی؟ 3 تا یکی و 1 بسته ی ده تایی
من می خواهم برای تفریقم شکل سیب بکشم. بچه ها به نظرتون 13 تا سیب رو چه جوری بکشم بهتره؟(مشورت کنید)
معلم بچه ها را هدایت می کند به این سمت که بگویند در هنگام کشیدن ده تا را داخل یک بسته می گذاریم (سمت چپ تخته) و یکی ها را بیرون از خط بسته در سمت راست تخته می کشیم. حالا چه جوری کم کنیم؟
دانش آموزان: 5 تا سیب را از روی ده تایی برمی داریم. 5 تا سیب دیگه باقی می مونه.3 تا سیب هم ان طرف داریم میشه 8 تا.(بچه ها تشویق می شوند)
مثال دیگری می زنیم سپس تفریق دیگری رتار روی تخته می نویسیم.(= 8-14)
معلم: بچه ها حالا کی می تونه بیاد بدون شکل کشیدن این تفریق را انجام بده؟
آیا همیشه ما مداد همرامون هست که شکلش بکشیم و تفریق کنیم؟ تازه زیاد هم وقت می گیره.پس در این مواقع از ذهنون کمک می گیریم.
بچه ها 14 تا یعنی چند تا یکی وچند تا ده تایی؟ 4 یکی و 1 بسته ده تایی
وقتی ما شکل می کشیدیم چه جوری کم می کردیم؟
دانش آموزان: از روی ده تایی کم می کنیم.
پس الان هم همین کار می کنیم. ده تا که 8 تاش برداریم چند تا باقی می مونه؟ 2 تا.4 تا یکی هم داریم 2 تا و 4 تا میشه چند تا؟ 6 تا
چند مثال دیگر زده می شود و معلم از دانش آموزان می خواهد خودشان از درس نتیجه گیری کنند.
سپس کتابشان را باز کنند و تمرین ها را حل کنند. (اشکالات احتمالی در این مرحله رفع می گردد)
نکته ی مهمی که در حل تمرین های این صفحه باید در نظر گرفت این است که معلم در هنگام حل تفریق های این صفحه بالای سر دانش اموزان برود زیرا ممکن است بعضی از دانش آموزان حوصله ی انجام این محاسبات نداشته باشند و با روش های دیگر جواب را بدست آورند.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه