امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://fathi.cloob24.com
0

یکی از مسائل مهم و اساسی در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی «مفهوم ضرب، و جدول ضرب» می باشد، که در پایه های بالاتر و تا زمانی که انسان زنده است به آن نیاز دارد. برای آموزش این مفهوم به دانش آموزان ابتدایی، علاوه بر روش های متنوع در تدریس ضرب، می توان از شیوه ای که در اینجا بدان اشاره می شود؛و نیاز چندانی هم به وسایل کمکآموزشی پیش ساخته ندارد و در هر کلاس درسی قابل اجراست، استفاده کرد. این روش شامل دومرحله به قرار ذیل می باشد، که به اختصار توضیح داده می شود:

مرحله اوّل: موزاییک شماری

دانش آموزان را گروه بندی کرده و برای هریک از گروه ها، ضربی تعیین می شود، سپس از گروه ها می خواهیم با کشیدن خط دور موزائیک های کلاس، ضرب داده شده را نمایش دهند. مثلا" وقتی می گوییم: دو سه تا، دانش آموزان دور دو ردیف سه تایی از موزاییک ها را خط می کشند.این کار باعث شور و شوق در بین بچّه ها می شود.

مرحله دوّم: استفاده از کاغذ شطرنجی

در این مرحله، به منظور تثبیت یادگیری، به هر دانش آموز یک صفحه کاغذ شطرنجی دادهمی شود و از آن ها می خواهیم به جای موزائیک های کف کلاس، ضرب های تعیین شده را روی کاغذ شطرنجی و با استفاده از مداد رنگی، مشخّص کنند. با این کار بچّه ها تمام تلاش خود را برای خلق زیباترین اثر به کار می برند، ضمن اینکه به راحتی مفهوم ضرب را نیز می آموزند.

نتیجه:

می توان بدون تکیه بر تکرار و تمرین و نوشتن مداوم و خسته کننده، جدول ضرب را بهصورت کاملا" مفهومی به دانش آموزان آموزش داد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه