امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://fathi.cloob24.com
0

ضدعفونی کننده ها ای از مواد شیمیایی هستند که با اثر بر باکتریها، ویروسها، قارچها، اسپور باکتریها و سایر اورگانیسمها آنها را از بین میبرند و یا از رشد بافتهای زنده استفاده می شوند، گندزدا (Antiseptic) .

مواد ضدعفونی کننده ابزار، وسایل، لباسها، کاشیها، وان حمام، دستشویی و حمام (Disinfection) تامین سلامتی بسیار ضروری است و از عوامل مهم پیشگیری از بیماریها بخصوص، .

نکات قابل توجه در استفاده از ضدعفونی کننده ها

ضدعفونی کننده ها و گندزداها تنها برای استعمال خارجی است و از ورود آنها به دهان، .
ها را باید شناخت و از تماس آنها با هم جلوگیری کرد. مثلا تی کشیدن و تمیز این گونه می توان بیان کرد که چوب، کتان، پارچه، لاستیکها و پلاستیکها سبب .
مواد ضدعفونی کننده را نباید با هم اثر می کند. مواد ضدعفونی کننده را باید در . اثر میکرب کشی هر گندزدایی با آب داغ بیشتر می شود. (با آب ژاول و ید، این کار را

ضدعفونی کننده های متداول

آب ژاول
ماده اصلی موجود در آب ژاول، هیپوکلریت سدیم و ترکیبی فوق العاده قوی است که درصد خیلی کم از آن (5%) را در آب حل می کنند و با نامهای مختلف تحت عنوان سفید کننده به بازار عرضه می کنند و برای ضدعفونی لگن و وان حمام، لباسها، دیوارهای حمام، توالت و آشپزخانه مناسب است و نیز در ضدعفونی آزمایشگاههایی که در معرض ویروس هپاتیت قرار دارند (بخش همودیالیز) .
محلول هیپوکلریت یا آب ژاول، تمام میکروبها اعم از قارچ، ویروس و باکتری را نابود می کند. آب ژاول را باید در ظروف مات و سربسته نگهداری کرد و از بکار بردن آن به همراه جوهر نمک (اسید کلریدریک) باید جدا خودداری کرد.

ساولن در ضدعفونی سریع ابزارها و وسایل پزشکی و جراحی و همچنین شستشوی دست جراح و تمیز کردن زخمها کاربرد دارد. همچنین محلول یک درصد آن برای ضدعفونی زخمها و شستن پوست دست و بدن بسیار مناسب است. این .
از تماس ساولن با چشم و گوش باید جلوگیری کرد. ورود آن در گوش باعث کر شدن می شود. ساولن باید به دور از نور و در ظرفهای کدر نگهداری شود. درب ظروف محتوی ساولن نباید چوب پنبه ای و پلاستیکی باشد. زیرا این مواد، ساولن را خراب می کنند. ساولن توسط صابون شسته و .

فرمالدئید میکروب کشی قوی است و تمام انواع میکروبها را نابود می کند. غلظت یک درصد آن، ضد میکروب سل است. از این ماده برای ضدعفونی اماکن و وسایل، ابزار جراحی، دستگاه دیالیز و .
فرمالدئید برای ضدعفونی کردن مکانهایی که میکروبهای تبزا، میکروب عامل سوزش طحال، میکروب سل و میکروب عامل خونریزیهای شدید آلوده شده باشند، بسیار مناسب است. برای این منظور می توان نیم لیتر از این محلول را در ظرفی روی اجاق قرارداد تا بخارهای حاصل از آن اتاق را ضدعفونی کند. توجه کنید که بخارات آن سمی است و نباید در معرض آن قرار گرفت. از فرمالدئید می توان برای ضدعفونی کردن زخم و پوست استفاده کرد چون سمّی و فرار .

فنل در غلظت دو درصد اکثر میکروبها را از بین میبرد. در بیمارستانها برای ضدعفونی سطوح و ظروف آزمایشگاهی استفاده ضدعفونی کننده مناسب برای مدفوع است، لذا از محلول 50 درصد آن در برخی از صابونهای .

کلر عنصری است که در ساختمان بسیاری از رنگ برها و سفیدکننده ها و ضدعفونی کننده ها بکار می رود. کلر بر هر سه دسته میکروبها (قارچ، باکتری و ویروس فعال است. کلر برای ضدعفونی آب استخر و آب آشامیدنی استفاده می شود. و همچنین از

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه