امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://fathi.cloob24.com
0
نمونه سوالات درس دوازده اجتماعی ششم ابتدایی

1. در اوایل قرن دهم، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران چگونه بود؟اوضاع نابسامان بود؛ حکومت قدرتمندی در کشور وجود نداشت و هر بخش آن در اختیار حکومتی بود.

2. مؤسس سلسله ی صفویه که بود؟ شاه اسماعیل

3. مشهورترین پادشاه صفوی که بود؟ شاه عباس اول

4. شاه عباس کدام شهر را به عنوان پایتخت انتخاب کرد؟ شهر اصفهان

5. صفویان چه کارهای مهمی در مورد دین و مذهب انجام دادند؟صفویان مذهب شیعه را در ایران مذهب رسمی اعلام کردند. آن ها از عالمان دینی و مراسم مذهبی حمایت می کردند و به ساختن مساجد علاقه مند بودند.

6. صفویان چگونه توانستند حکومتی قدرتمند و یکپارچه به وجود بیاورند؟ صفویان توانستند مخالفان خود را در داخل کشور سرکوب کنند. آن ها با دشمنان قدرتمند خود مانند عثمانی ها و ازبکان جنگیدند و پیروزی هایی به دست آوردند. بدین ترتیب حکومتی یکپارچه به وجود آوردند.

7. دشمنان صفویان در کدام سمت ایران بودند؟ عثمانی ها در غرب و ازبکان در شرق بودند.

8. چند نفر از دانشمندان، هنرمندان و نویسندگان دوره ی صفویه را نام ببرید. کمال الدین بهزاد، شیخ بهایی، علیرضا عباسی و علامه مجلسی

9. کالاهای صادراتی دوره ی صفویه چه بود؟ ابریشم، پارچه های زربفت، سنگ های قیمتی و خشکبار

10. در دوره ی صفویه کالا ها از چه راه هایی صادر می شد؟ از راه خشکی با کاروان ها و از راه دریا با کشتی ها

11. کاروانسرا چیست؟ کاروانسرا محل استراحت و تأمین آذوقه ی مسافران و چهار پایانی بود که راه های طولانی را از شهری به شهری دیگر طی می کردند.

12. چه عاملی باعث می شد که کاروان ها با آسودگی سفر کنند؟صفویان امنیت را در راه ها و شهر ها برقرار کردند و همین امنیت باعث می شد تا کاروان ها با آسودگی سفر کنند.

13. حاکمان صفوی برای چه موردی پول زیادی خرج می کردند؟ برای ساختن بناهای باشکوه

14. درآمد حکومت صفوی و مخارج شاه و درباریان چگونه تأمین می شد؟ از راه مالیات هایی که از ولایات می گرفتند تأمین می شد. کشاورزان، بازرگانان و صنعتگران و همه ی مردم مجبور بودند بخشی از درآمد خود را به مأموران حکومت بدهند.

15. چرا در گذشته های دور سفر از سرزمینی به سرزمین دیگر کار دشواری بود؟ زیرا راه ها مناسب نبودند و با اسب و شتر مسافرت می کردند و در برخی راه ها، راه زن (دزد) وجود داشت.

16. مردمان در گذشته به چه دلایلی به سفر می پرداختند؟ برای آشنایی با شهرهای دیگر و مردمان آن ها یا به قصد زیارت یا تحصیل علوم دینی که گاهی سفر آنان روزها ، ماه ها یا سال ها طول می کشید.

17. چرا حاکمان افرادی را به کشور های دیگر برای کسب اطلاعات می فرستادند؟ برای این که از اوضاع داخلی آن کشور از نظر اقتصادی و نظامی با خبر شوند.

18. سفر نامه چیست؟ بسیاری از جهانگردان، دیده ها، شنیده ها و خاطرات خود را از سفرهایشان می نوشتند و گاهی با نقاشی نیز تصویر می کردند. به این نوشته ها سفر نامه می گویند.

19. علت های گسترش هنر و معماری در دوره ی صفوی چه بود؟ 1 حکومت قدرتمند و یکپارچه 2 رونق تجارت 3 برقراری امنیت در راه ها و شهرها 4 حمایت از هنرمندان

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه