امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://fathi.cloob24.com
0

1- آیا تعاون وهمکاری محدود به مکان خاصی می شود؟ 

تعاون، تنها به خانه و مدرسه و محلّه، محدود نمی شود. گاهی افراد نیکوکار در سطح جامعه به صورت فردی و گاهی به صورت گروهی به دیگران یاری می رسانند و کمک می کنند.


2- انفاق به چه معناست؟ 

افراد از طریق بخشش مال، علم، توانایی ها، و زمان عمر خود به کسانی که نیازمند هستند، یاری می رسانند. به این بخشش انفاق می گویند.
 


3- نمونه هایی از سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه را که با هدف کمک به نیازمندان فعالیت می کند را نام 
ببرید؟

انجمن های حمایت از بیماران خاص، انجمن های نگهداری از معلولین و سالمندان، درمانگاه های خیریه، مؤسسات نگهداری و حمایت از ایتام و خیّرین مدرسه ساز و کتابخانه ساز.

4 -وقف به چه معناست؟ 

از دیرباز افراد نیکوکار بناهایی مانند مدرسه علمیه، پل، کاروانسرا،آب انبار و حمام عمومی می ساختند تا مردم بتوانند از آن ها استفاده کنند. گاهی نیز دستور می دادند از منافع و درآمدی که از فعّالیتی در یک مکان حاصل می شود مثلاً از زمین کشاورزی یا کارگاه تولیدی، به افراد نیازمند کمک شود.

5 -به کدام دارایی ها و اموال موقوفات گفته می شود؟ 

به اموال و دارایی هایی که وقف می شود، موقوفات می گویند و کسی حق تصرف در آن ها را ندارد یعنی تا ابد باید به همان صورت که واقف معین نموده است، استفاده شود.


6 -شرکت های تعاونی چگونه تشکیل می شود؟ 

هرگاه گروهی از مردم برای رفع نیازهای معیشتی و شغلی خود دور هم جمع شوند و بر طبق قانون تعاونی ها، در فعّالیتی سرمایه گذاری و همکاری کنند و در سود و زیان آن شریک شوند، در واقع یک شرکت تعاونی، تأسیس کرده اند و هر یک از آن ها را عضو شرکت تعاونی می نامند.

 


7 -ویژگی های شرکت های تعاونی چیست؟ 

٭ براساس قانون، هر شرکت تعاونی حداقل با 7 عضو، رسمیت پیدا می کند. اعضا از بین خود هیئت مدیره ای را انتخاب می کنند. همه اعضای شرکت تعاونی در تصمیم گیری ها مشارکت می کنند و رأی می دهند.در تعاونی، همه افراد با هم برابر هستند یعنی هر کس با هر مقدار سرمایه (سهم) عضو شود، یک حق رأی دارد.

 

8- تفاوت شرکت های تعاونی با شرکت های غیر تعاونی چیست؟ 

در تعاونی، همه افراد با هم برابر هستند یعنی هر کس با هر مقدار سرمایه (سهم ) عضو شود، یک حق رأی دارد . در شرکت های غیرتعاونی، هرکس سرمایه و سهامش بیشتر است، قدرت بیشتری در تصمیم گیری ها دارد.

9 - هدف شرکت های تعاونی چیست؟ 

در شرکت های تعاونی، گروهی از افراد به طور داوطلبانه برای یک هدف مشترک تلاش می کنند. هدف شرکت های تعاونی معمولاً حل مشکلات اقتصادی و ایجاد رفاه و زندگی بهتر برای اعضای آن است و منافعی نیز که از همکاری و فعّالیت گروهی ( جمع ) حاصل می شود، به طور عادلانه بین همه اعضا، توزیع می شود.


تهیه کننده: اسماعیل نجف زاده 

نویسنده: عرشیا نورمحمدی

پایه:     هشتم     

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه